Ser-hi sense ser-hi al Fedivers
Aquests dies estic pensant en fer una mica e divulgació del Fedivers a través d'una xerrada per a persones que n'han sentit a parlar, però que no han acabat fent el pas. La xerrada, entre d'altres coses, parlarà sobre els diferents serveis que conformen l'ecosistema fediversal i com, gràcies al protocol ActivityPub, tots aquests serveis es poden comunicar entre sí i interactuar, llevat d'algunes petites excepcions.
I arribat a aquest punt, m'ha vingut al cap una reflexió que em fa pensar en la manera tan diferent que tenen les xarxes privatives i el Fedivers d'entendre el món de les xarxes socials: tenint en compte que tot l'ecosistema es basa en aquest protocol, enlloc d'esforçar-se en ser a totes les xarxes i, per tant, haver de matisar, modificar o canviar de socarrel el missatge per adaptar-lo a la xarxa de destinació, amb el Fedivers hom pot tenir tota l'audiència global només des d'una plataforma. I això li dona un gir molt positiu a l'experiència dels creadors de contingut a xarxes, ja que amb la meitat de l'esforç poden arribar a tot el seu públic potencial.
D'altra banda, les xarxes privatives, degut a que cada perfil d'usuari significa una font d'ingressos publicitaris i una font de dades a vendre, no hi creu en això de la federació, ja que seria reduir el nombre d'usuaris actius i, per tant, les possibilitats d'aconseguir dades per poder mercadejar. Que ja sabem que el suposat altruïsme de les xarxes socials de sempre es basa en que, a canvi, els entregues la vida en forma de zeros i uns.
En qualsevol cas, aquest és un dels molts punts que penso tocar al taller xerrada sobre el Fedivers que vull donar. Ja us en donaré més pistes en el moment en què ja hi hagi alguna cosa més embastada. I fins llavors, que la Fedi ens acompanyi!